tisdag 20 augusti 2019


1- Modersmålsbaserad alfabetisering i Sverige

2- Modersmålsbaserad svenskundervisning MBV

3- Digitala verktyg för litteracitetsundervisning

4- Vilka deltar i svenska för invandrare

5- 15 års forskning om sfi - en överblick

5- Svårigheter inom SFI

6- Varför brister vissa SFI - elever i självbedömningen av sina språkkunskaper?

7- varför lär sig invandrarna svenska på Sfi?

8- Undervisning för vuxenstuderande med PTSD

9- Svenska för invandrare - Brygga eller gräns?

10- Att hantera praktiken

11- Flerspråkighet - en forskningsöversikt

12- Varför uttalas Kjell som Kille och Sture som Store

13- En jämförelse av flerspråkiga elevers avkodning på arabiska och svenska

14- Alfabetisering inom SFI, med fokus på modell som är modersmålbaserad

15- Svårigheter i inlärning av svenska som andraspråk

16- Arabiskans påverkan på svenskan i skrift

17- modersmålet, ett stöd eller ett hinder inom SFI?

18- Modersmålets roll i grundläggande skriftspråksutveckling

19- Modersmålets betydelse för andraspråksinlärning

20- Tidsbegränsad SFI för lågutbildade - utmaning eller återvändsgränd?

21- Alfabetisering - Vad innebär det för individen?

22- Dyslexi inom sfi - syns det?

23- Kartläggning och testning av läs - och skrivsvårighet hos vuxna med svenska som andraspråk

24- Behovsinvertering:  Behov av läromedel för studerande med funktionsnedsättning inom SFI

25- Arbetsrelaterad svenska:  En studie av sfi - studerandes språkiga miljö på praktikplatsen

26- Specialpedagogiskt perspektiv på SFI

27- En fokusgruppstudie om utbildning i svenska för invandrare

28- Biblioteket och svenska för invandrare

39- Svenska - mitt nya språk

30- Mötet med det svenska språket - flyktingar berätta om sina upplevelser

31- SFI - invandrares nyckel i samhället

32- Uttalundervisning i SFI kvalitativa intervjuer med fyra lärare

33- Motivation på SFI - skiljer det sig mellan män och kvinnor?

34- Skriftspråkiga svårigheter - kartläggs dessa inom SFI?

35- Läs och skrivsvårigheter inom SFI - funktionshinder eller omständigheter

36- Uttalssvårigheter i svenska som andraspråk hos personer med thailändiska som primärspråk.

37- SFI - lärares erfarenheter av att studera under liknande språkliga villkor som sina elever

38- Individualisering inom sfi ur lärarnas perspektiv

39- Lärande i teori och praktik hos vuxna utlandsfödda - Sfi - elevers upplevelse av lärande

40- Att undervisa hörselskadade deltagare i sfi en praktisk metodbok

41- Vilka faktorer påverkar vuxna andraspråkelever att välja vård - och omsorgsutbildning

42- Arabisktalande elever och matematiska uppgifter med svensk text

43- Tre somaliska inlärares svenska uttal

44- Lärares pedagogiska val i undervisningen med vuxna illitterera andraspråksinlärare

45- Ipad i sfi - klassrummet

46- Påverkansfaktorer för framgångsrik språkinlärning

47- Vad ger SFI - kursdeltagare motivation?

48- Hur möter man elever med trauma?         Forum om nyanlända elever

49- Samverkansteam för personer med PTSD - liknande symtom

50- Förutsättningar och hinder för asylsökandes språklärande och integration

51- Om konsten att möta elever med i läs - och skrivsvårigheter

52- Trauma i klassrummet   En handbok för personal i skolan

53- Svenska som andraspråksundervisning för studerande med PTSD

54- Att integrera i det svenska samhället

55- Vad vill vi .... Vad kan vi ...  Vad bör vi göra med uttalsundervisningen?

56- Hur lär sig SFI - elever svenskuttal?

57- Hur lär du dig svenska?  En studie av några sfi - elevers syn på sin inlärning

58- Ny anlända elever i den svenska skolan

59- Ny anlända och lärande

60- Metod stöd för SFI - undervisning

61- En bild säger mer än tusen ord     Hur sker valet av bilder i sfi - undervisningen?

62- Sfi- avbrott, Kämparglöd och kulturkrockar!

63- Motsatta värderingar och kulturkrockar?

64- Alfabetiseringsundervisning Hur går det till, och hur förhåller den sig till deltagarnas            
       erfarenheter?

65- Sånger för uttal

66- " Varför lär sig inte invandrarna svenska på Sfi?"

67- Grammatikundervisning på sfi

68- Svenska genom sång:      En genväg till språkinlärning?

69- Andraspråkinlärning hos somalier

70- Sfi - undervisningen genom tiderna    En studie av tre läro - och kursplaner

71- Rehabiliterande undervisning för SFI - elever

72- Vägen till språket genom kroppen        Praktiska och fysiska undervisningsmetoder

73- Anpassad svenskundervisning för traumatiserade flyktingar

74- Att arbeta med webbaserad sfi - undervisning

75- Hur pedagoger möter elever med koncentrationssvårigheter

76- Modersmålsundervisningens betydelse för elevers utveckling, identitet och lärande av det               svenska språket

77-  Att utveckla litteracitet i vuxen ålder - alfabetisering i en tvåspråkig kontext

78- Hur bemöter man elever med trauma?

79- Bildspråk ur olika vinklar

80- Formativ bedömning inom utbildning i svenska för invandrare

81- Inlärningsstrategier i svenska som andra språk hos vuxna elever

82- De sociala nätverkens betydelse för sfi, litteracitet och språkanvändning

83- Grammatik volym 1, 2, 3, 4

84- Religion, ungdomar och identitet:

85- Digitalisering i svenskundervisningen i gymnasieskolan

86- SFI och arbetsmarknad

87- Extremisten i klassrummet

89- Sfi lärares bedömning av deltagare i C kurs

90- Läs och skrivsvårigheter på SFI

92- Tillhörighet eller utanförskap

93- “Utan bok är det ingen riktig undervisning”


94- STRESS, SÖMN OCH LIVSKVALITET


95- Cirkelmodellen i praktiken

96- Forskning och nya läromedel

97- Vad är vad?

98- Idag ska vi prata svenska, eller hur?

99- I letan efter nycklarna till samhället













3 kommentarer:

  1. Bra idé! Har inte kollat länkarna men ska när jag har tid.
    Titeln är lite felstavad: ForskNingar...
    Jag tycker att "Forskning" är bättre.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Idén är bra. Men för mig är forskning avhandlingar och artiklar skrivna av doktorander och disputerade akademiker. Och, jag tänker att innehållet behöver struktureras. Magister/masteruppsatser bör presenteras för sig (saknar t.ex. https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/52621). Examensarbeten och kandidatuppsatser för sig.

    SvaraRadera
  3. Hej, jag letar efter en "Om sidan"-länk.
    Vem skriver bloggen och varför?

    SvaraRadera