1- Modersmålsbaserad alfabetisering i Sverige
2- Modersmålsbaserad svenskundervisning MBV
3- Digitala verktyg för litteracitetsundervisning
4- Vilka deltar i svenska för invandrare
5- 15 års forskning om sfi - en överblick
5- Svårigheter inom SFI
6- Varför brister vissa SFI - elever i självbedömningen av sina språkkunskaper?
7- varför lär sig invandrarna svenska på Sfi?
8- Undervisning för vuxenstuderande med PTSD
9- Svenska för invandrare - Brygga eller gräns?
10- Att hantera praktiken
11- Flerspråkighet - en forskningsöversikt
12- Varför uttalas Kjell som Kille och Sture som Store
13- En jämförelse av flerspråkiga elevers avkodning på arabiska och svenska
14- Alfabetisering inom SFI, med fokus på modell som är modersmålbaserad
15- Svårigheter i inlärning av svenska som andraspråk
16- Arabiskans påverkan på svenskan i skrift
17- modersmålet, ett stöd eller ett hinder inom SFI?
18- Modersmålets roll i grundläggande skriftspråksutveckling
19- Modersmålets betydelse för andraspråksinlärning
20- Tidsbegränsad SFI för lågutbildade - utmaning eller återvändsgränd?
21- Alfabetisering - Vad innebär det för individen?
22- Dyslexi inom sfi - syns det?
23- Kartläggning och testning av läs - och skrivsvårighet hos vuxna med svenska som andraspråk
24- Behovsinvertering: Behov av läromedel för studerande med funktionsnedsättning inom SFI
25- Arbetsrelaterad svenska: En studie av sfi - studerandes språkiga miljö på praktikplatsen
26- Specialpedagogiskt perspektiv på SFI
27- En fokusgruppstudie om utbildning i svenska för invandrare
28- Biblioteket och svenska för invandrare
39- Svenska - mitt nya språk
30- Mötet med det svenska språket - flyktingar berätta om sina upplevelser
31- SFI - invandrares nyckel i samhället
32- Uttalundervisning i SFI kvalitativa intervjuer med fyra lärare
33- Motivation på SFI - skiljer det sig mellan män och kvinnor?
34- Skriftspråkiga svårigheter - kartläggs dessa inom SFI?
35- Läs och skrivsvårigheter inom SFI - funktionshinder eller omständigheter
36- Uttalssvårigheter i svenska som andraspråk hos personer med thailändiska som primärspråk.
37- SFI - lärares erfarenheter av att studera under liknande språkliga villkor som sina elever
38- Individualisering inom sfi ur lärarnas perspektiv
39- Lärande i teori och praktik hos vuxna utlandsfödda - Sfi - elevers upplevelse av lärande
40- Att undervisa hörselskadade deltagare i sfi en praktisk metodbok
41- Vilka faktorer påverkar vuxna andraspråkelever att välja vård - och omsorgsutbildning
42- Arabisktalande elever och matematiska uppgifter med svensk text
43- Tre somaliska inlärares svenska uttal
44- Lärares pedagogiska val i undervisningen med vuxna illitterera andraspråksinlärare
45- Ipad i sfi - klassrummet
46- Påverkansfaktorer för framgångsrik språkinlärning
47- Vad ger SFI - kursdeltagare motivation?
48- Hur möter man elever med trauma? Forum om nyanlända elever
49- Samverkansteam för personer med PTSD - liknande symtom
50- Förutsättningar och hinder för asylsökandes språklärande och integration
51- Om konsten att möta elever med i läs - och skrivsvårigheter
52- Trauma i klassrummet En handbok för personal i skolan
53- Svenska som andraspråksundervisning för studerande med PTSD
54- Att integrera i det svenska samhället
55- Vad vill vi .... Vad kan vi ... Vad bör vi göra med uttalsundervisningen?
56- Hur lär sig SFI - elever svenskuttal?
57- Hur lär du dig svenska? En studie av några sfi - elevers syn på sin inlärning
58- Ny anlända elever i den svenska skolan
59- Ny anlända och lärande
60- Metod stöd för SFI - undervisning
61- En bild säger mer än tusen ord Hur sker valet av bilder i sfi - undervisningen?
62- Sfi- avbrott, Kämparglöd och kulturkrockar!
63- Motsatta värderingar och kulturkrockar?
64- Alfabetiseringsundervisning Hur går det till, och hur förhåller den sig till deltagarnas
erfarenheter?
65- Sånger för uttal
66- " Varför lär sig inte invandrarna svenska på Sfi?"
67- Grammatikundervisning på sfi
68- Svenska genom sång: En genväg till språkinlärning?
69- Andraspråkinlärning hos somalier
70- Sfi - undervisningen genom tiderna En studie av tre läro - och kursplaner
71- Rehabiliterande undervisning för SFI - elever
72- Vägen till språket genom kroppen Praktiska och fysiska undervisningsmetoder
73- Anpassad svenskundervisning för traumatiserade flyktingar
74- Att arbeta med webbaserad sfi - undervisning
75- Hur pedagoger möter elever med koncentrationssvårigheter
76- Modersmålsundervisningens betydelse för elevers utveckling, identitet och lärande av det svenska språket
77- Att utveckla litteracitet i vuxen ålder - alfabetisering i en tvåspråkig kontext
78- Hur bemöter man elever med trauma?
79- Bildspråk ur olika vinklar
80- Formativ bedömning inom utbildning i svenska för invandrare
81- Inlärningsstrategier i svenska som andra språk hos vuxna elever
82- De sociala nätverkens betydelse för sfi, litteracitet och språkanvändning
83- Grammatik volym 1, 2, 3, 4
84- Religion, ungdomar och identitet:
85- Digitalisering i svenskundervisningen i gymnasieskolan
86- SFI och arbetsmarknad
87- Extremisten i klassrummet
89- Sfi lärares bedömning av deltagare i C kurs
90- Läs och skrivsvårigheter på SFI
92- Tillhörighet eller utanförskap
93- “Utan bok är det ingen riktig undervisning”
94- STRESS, SÖMN OCH LIVSKVALITET
95- Cirkelmodellen i praktiken
96- Forskning och nya läromedel
97- Vad är vad?
98- Idag ska vi prata svenska, eller hur?
99- I letan efter nycklarna till samhället
Bra idé! Har inte kollat länkarna men ska när jag har tid.
SvaraRaderaTiteln är lite felstavad: ForskNingar...
Jag tycker att "Forskning" är bättre.
Lycka till!
Idén är bra. Men för mig är forskning avhandlingar och artiklar skrivna av doktorander och disputerade akademiker. Och, jag tänker att innehållet behöver struktureras. Magister/masteruppsatser bör presenteras för sig (saknar t.ex. https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/52621). Examensarbeten och kandidatuppsatser för sig.
SvaraRaderaHej, jag letar efter en "Om sidan"-länk.
SvaraRaderaVem skriver bloggen och varför?